New York 10 december 2000

Det är en kulen morgon på Manhattan och vi gör allt för att komma in i värmen. Första anhalt är en coffeeshop på hörnet där vi tar in 2sunnysideswithhash&rye. Helt OK. Kaffet däremot är ingen höjdare. Nästa värmestuga är en av de många kyrkorna på 5 avenyn. Predikan handlar inte oväntat om att julen inte bara går ut på att frossa, festa och shoppa, utan att det också gäller att ta till sig några av julens mer andliga värden. 

Kan det verkligen vara sant att man måste köa för att handla? Ja det är faktiskt sant om man vill komma in på FAO Schwartz denna andra advent. Urvalet av leksaker är överväldigande. Köa gör också tusentals familjer denna morgon som rest in för att insupa lite julstämning med Fill your hart with Christmas på Radio City. Det är ju jul, God damn it! 

Vad kan väl kännas mer naturligt än att inhandla en Yankeekeps denna dag. Det ska visst bli regn. Stortavlorna på Times Square förtäljer redan att snöstormar lamslagit trafiken från Texas till Illinois. United har redan inställt 100 flygningar på Chicago pga. snökaoset. Vi ställer in promenaden i Central Park och delar istället upp oss på olika inomhusaktiviteter. 

Tjejerna går på Museum of Modern Art och killarna drar västerut mot Hudsonfloden för att titta på hangarfartyget  Intrapid. Det är något alldeles speciellt att vandra runt på det enorma flygdäcket med Manhattan som fond. Fartyget, som har klarat tre direkta Kemikazeträffar, gick på de 7 haven mellan 1945 och 1985, berättar vår guide stolt. På däcket står en mängd plan uppställda bl.a. spionplanet Blackbird. Ett under som kan flyga Mach3 och ta bilder med mycket hög detaljskärpa. Bredvid ligger Growler som tillhör de första ubåtarna som kunde avfyra målstyrda kärnspetsar från ytan. Strategisk under det kalla kriget.
                                                       

                        
     En 12-fönsters limmo i New York                                      Hangarfartyget Intrapid

Dagen avrundas med besök på Empire State Building. Jag kan bara inte förstå hur det kan ha gått till att bygga de 118 våningarna, för drygt 100 år sedan.

                         Tillbaka